Folkemøde 2024

17. juni 2024

På Folkemødet på Bornholm blev der afholdt en vigtig debat om grøn omstilling på erhvervsskolerne. Repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner, fagforeninger, bestyrelser og elever deltog i debatten. Panelet bestod af:

– John Norman, direktør EUC Sjælland og repræsentant for Klimaerhvervsskolepartnerskabet

– Henrik Dyrby Mogensen, næstformand i Uddannelsesforbundet

– Bo Sejer Frandsen, formand for Danske Erhvervsskoler og Gymnasiers Bestyrelsesforeningen

– Damian Stenander, bestyrelsesmedlem for Danske Skoleelever

– Jeanette Andersen, medlem af Ungeklimarådet

– Rune Nielsen fra Erhvervsskolernes Elevorganisation

Fokus på bæredygtighed i uddannelserne
Debatten drejede sig om, hvordan erhvervsuddannelserne kan blive grønnere, og hvilke skridt der skal tages for at integrere bæredygtighed i undervisningen. John Norman understregede hurtigt, at grøn omstilling ikke kun handler om investering i nyt udstyr, men også om investering i mennesker. Med henvisning til de 210 millioner kroner afsat til grønt udstyr og de 90 millioner til efteruddannelse af faglærere sagde han, at det er en god begyndelse, men betonede vigtigheden af en helhedsorienteret strategi for bæredygtighed på alle niveauer i uddannelsessystemet.

“Vi skal ikke kun tænke på udstyr, men også på, hvordan vi kan blive bedre til at passe på hinanden og vores arbejdsmiljø. Det handler om at afstemme indsatsen med de ønsker, der er til faglig fordybelse og den virkelighed, vi befinder os i,” sagde John Norman.

Debat om klimaerhvervsskoler
Et omdrejningspunkt i debatten var oprettelsen af de tre klimaerhvervsskoler. John Norman udtrykte skepsis over for blot at oprette tre skoler rundt om i landet og advarede om, at en sådan tilgang kunne føre til en skævvridning af uddannelsessystemet. Han argumenterede for, at alle erhvervsskoler bør have mulighed for at implementere en klimastrategi.

“Der er klima overalt, ikke kun i Aarhus eller Aalborg. Vi skal sikre, at alle institutioner får mulighed for at arbejde med en klimastrategi,” udtalte John Norman.

Elevperspektiver
Eleverne tilsluttede sig John Normans synspunkter. Damian Stenander fra Danske Skoleelever fremhævede behovet for at styrke praktikken og brobygningen, så eleverne kan opleve grøn omstilling i praksis. Jeanette Andersen fra Ungeklimarådet understregede vigtigheden af at tænke bæredygtighed ind i alle fag og studiemiljøer. Rune Nielsen fra Erhvervsskolernes Elevorganisation påpegede, at det er afgørende at have både elever og udstyr med i omstillingen for at sikre, at vi ikke sakker bagud.

En holistisk tilgang til grøn omstilling
Debatten viste en bred enighed om, at bæredygtighed skal integreres i alle aspekter af erhvervsuddannelserne. Der blev efterlyst en holistisk tilgang til grøn omstilling, hvor både undervisning, udstyr og skolens samlede strategi bidrager til en grønnere fremtid.

Der var bred enighed om, at indsatsen ikke kun skal fokusere på få udvalgte skoler, men at alle erhvervsskoler skal have mulighed for at blive en del af den grønne omstilling. Placeringen af de tre erhvervsskoler skal ske ved en åben og gennemsigtig proces, hvor alle erhvervsskoler har mulighed for at søge om at blive en af de tre klimaerhvervsskoler. Fortsat dialog og samarbejde er nødvendigt for at sikre, at vores uddannelser er rustet til at møde fremtidens klimamæssige udfordringer.