Klima og Uddannelse Workshop 17. maj 2024

21. maj 2024

Fredag den 17. maj samlede Klimaerhvervsskolepartnerskabet gymnasie- og erhvervsuddannelseselever fra ZBC og EUC Sjælland, repræsentanter fra Næstved Ungeråd, Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO), og Danske Skoleelever (DS) til en inspirerende workshop i Ressource City, Næstved. Formålet var at drøfte, hvordan klimaindsatsen kan styrkes på skoler og uddannelser i Region Sjælland.

Jeanette Andersen og Sebastian Schwartz fra Ungeklimarådet ledede workshoppen sammen med Sarah Jones fra Næstved Kommune. De unge deltog aktivt og gav deres perspektiv på klimaindsatsen. Diskussionen fokuserede på, hvad der er vigtigst for klimaindsatsen, hvordan regeringens midler til Klimaerhvervsskoler bør anvendes, og hvordan man kan øge opmærksomheden om erhvervsuddannelser og klima på Folkemøde Møn samt engagere politikerne.

Ud over ovennævnte deltagere var Michael Thorsen Elgaard fra Ressource City, Thomas Ter-Borch og Semiha Çeliker fra EUC Sjælland, samt Lars Kunov fra KunovConsult også til stede.

Mødet startede med en introduktion af Ungeklimarådet og Klimaerhvervsskolepartnerskabet gennem en film fra sidste års unge event.

Første gruppearbejde:

De unge diskuterede to hovedspørgsmål. Først omhandlede deres syn på klimaets vigtighed. De påpegede, at klimaindsatsen er vigtig, men at det også er vigtigt at se helheden. Klimaindsatsen bør ikke stå i vejen for et godt ungeliv, og andre emner som sundhed, corona, inflation, og krigen i Ukraine fylder også meget.

Næste diskussionspunkt handlede om, hvad der er vigtigst, hvis man fokuserer på klima:

  • Offentlig transport er afgørende, men der er for få busser.
  • Samkørsel er en løsning, hvor offentlig transport ikke er tilgængelig.
  • Modeindustrien, forbrug, fremstilling og fast fashion skal adresseres.
  • Reduktion af plastikaffald og bedre emballageløsninger.
  • Grøn omstilling er mere end CO2-reduktion; det handler også om ressourceforvaltning.

Ungeklimarådets anbefalinger for erhvervsuddannelserne:

  • For at fremtidssikre erhvervsuddannelserne og fastholde eleverne, skal der investeres i ny, grøn teknologi på erhvervsuddannelserne.
  • Eleverne skal have mulighed for at arbejde med den nyeste teknologi og udstyr, som de vil møde i fremtiden.
  • Der er behov for mentorer med grønne erfaringer og et stærkere studiemiljø.

Gruppedrøftelserne om anvendelse af midler fokuserede på:

  • Studieture, hvor eleverne kan lære om grøn omstilling og besøge grønne virksomheder og områder, der er påvirket af klimaændringer.
  • Forbedring af studiemiljøet for at skabe glade elever og ligeværd mellem uddannelserne.
  • Efteruddannelse af lærere for at inspirere eleverne fagligt og pædagogisk inden for grøn omstilling.
  • Rotation af lærere mellem erhvervsliv og skole.
  • Inkludering af ESG-regnskab og CSR-politikker i kontoruddannelserne for at koble teori og praksis bedre.
  • Bedre brug af materialer og udstyr, med fokus på genanvendelse og vedligeholdelse.

Diskussion om ændringer på skolerne:

  • Opdatering af lærerne for at undgå “sådan gjorde vi i gamle dage”-mentaliteten.
  • Uddannelse af lærere til at tænke mere grønt og fremme tværfaglige projekter.
  • Indførelse af “Overshoot Day” som en markeringsdag uden brug af nye materialer, med konkurrencer og festlige aktiviteter.
  • Forbedring af faciliteter og møbler, der afspejler klima og bæredygtighed, samt fokus på upcycling.
  • Bekæmpelse af madspild ved at udbrede kendskabet til muligheder som food-to-go.
  • Synlige rollemodeller og integration af klimadebatten i den daglige undervisning for at skabe bevidsthed om ressourceforbrug og bæredygtige løsninger.

Efter gruppedrøftelserne fremlagde grupperne 4 pitch af ideer:

  1. Overshoot Day:

En festival med konkurrencer og temauger, der fejrer dagen med aktiviteter som affaldssortering.

  • Bedre Lærere:

Rotation af lærere med fagfolk fra branchen, efteruddannelse både fagligt og pædagogisk, og opdateret erhvervserfaring med virkelige eksempler.

  • Bedre Studiemiljøer:

Motiverende og indbydende miljøer, der kan tiltrække unge, med fokus på bæredygtighed og upcycling. Eleverne kan være med til at indrette og upcycle.

  • Efteruddannelse i Grøn Omstilling:

Bedre efteruddannelsesmuligheder for erhvervsuddannede, og at grøn omstilling bliver en del af alle erhvervsuddannelser med de nyeste grønne metoder.

Anden del af workshoppen: Folkemøde Møn

I den næste fase af workshoppen blev indsatsen på Folkemøde Møn drøftet. På dag 1, fredag den 18. august, er det de unge, som er i centrum. De unge kom med følgende input til planlægningen:

  • Fokus på alle uddannelser og alle elever, ikke alene erhvervsuddannelser.
  • Spørg de unge om, hvad de vil – ung til ung kommunikation.
  • Tilbyd noget at drikke.
  • Skab blikfang.
  • Merchandise til de unge – alt, hvad der er gratis, er godt.
  • Quizzer om bæredygtighed, klimapolitik, uddannelser, og hvad der er genanvendeligt.
  • Konkurrencer i affaldssortering, bygning med genbrugsmaterialer osv.
  • Noget, man kan vinde.
  • Vurdering af, hvad skolerne kan gøre bedre.

På dag 2, lørdag den 19. august, er det meningsdannerne og politikerne, der er i fokus. De unge foreslog:

  • Icebreakers som spil eller konkurrencer, Kahoot, livline i salen.
  • Præsentation af de unges tanker.
  • Konkrete spørgsmål og samskabelse for at undgå rene diskussioner.
  • Gruppearbejde.
  • Lad deltagerne komme med deres holdninger og tanker først.
  • Deltagelse af Ungeklimarådet, Næstved Ungeråd og elevorganisationer.

Workshoppen resulterede i mange konkrete ideer og forslag til at styrke klimaindsatsen på skoler og uddannelser i Region Sjælland. Der var en klar opfordring til handling og engagement fra både elever og beslutningstagere.