Udviklingsprojekter i partnerskabet

Andre Muligheder i Grøn Omstilling

Titel Andre Muligheder i Grøn Omstilling – AMIGO

Målgruppe
Ufaglærte og ledige

Indhold
Projekt handler om at opkvalificere ansatte i virksomhederne indenfor grøn omstilling.

I projekt AMIGO er der fokus på, at flere ufaglærte skal opnå formelle kompetencer og dermed være med til at understøtte SMV-virksomheders grønne omstilling, og afledte krav og muligheder i forbindelse med den grønne omstilling. 

Projektet har som programspecifikt mål at rekruttere beskæftigede og ledige (unge) ufaglærte til en erhvervsuddannelse. I hele projektet er der fokus på at understøtte SMV-virksomheders grønne omstilling.

Tidsplan
Januar 2023 – december 2025

Deltagende skoler
NEG, ZBC, EUC SJ

Fremtidens kloge hænder

Titel Fremtidens kloge hænder

Målgruppe
Folkeskole/EUD

Indhold
Indsatserne retter sig mod de centrale problemer omkring uddannelse af faglærte i Region Sjælland. Ved både rekruttering- og fastholdelsesindsatserne vil der være stor fokus på motivationen. Derudover ses et fortsat behov for at øge al viden om erhvervsuddannelserne. For at imødekomme og forbedre en øget viden og motivationen til erhvervsuddannelser, vil der i projektet være tre overordnede indsatsområder med hver deres aktiviteter.  Indsatsområderne har hver deres formål, som tilsammen er med til at skabe fremtidens kloge hænder og styrker den grønne omstilling.

Tidsplan
1.januar 2023 – 31. december 2025

Deltagende skoler
NEG, CELF, ZBC.

Femern Fyrtårn 2

Titel: Femern Fyrtårn 2

Målgruppe
AMU, EUD

Indhold
Udvikle nye danske styrkepositioner med fokus på bæredygtigt byggeri og erhvervsudvikling med afsæt i Femern Bælt-forbindelsen.

Femern Fyrtårn II – Kvalificeret arbejdskraft arbejder med Strategisk kompetenceløft af 100 virksomheder via kompetenceplaner og opkvalificering af mindst 1000 medarbejdere gennem efteruddannelse indenfor bæredygtigt byggeri og erhvervspotentialerne afledt af Femern.

Udvidet udbud af højt kvalificeret og specialiseret arbejdskraft til bæredygtigt byggeri og anlæg samt afledte erhvervspotentialer i form af særlige erhvervskompetencegivende kurser, “Case Competitions” og virksomhedssamarbejder med 650 studerende og elever. Videns- og læringscenter som indfanger den unikke viden, der udvikles i Femern byggeriet og fungerer i et samspil mellem fysiske og digitale manifestationer som private og offentlige aktører bruger og indgår i for at erhverve kritisk viden og specialiserede kompetencer indenfor bæredygtigt byggeri og anlægsarbejde, samt som inspiration og karrierelæring for unge i forhold til at arbejde med byggeri og anlæg

Tidsplan
01.09.2023-31.08.2026

Deltagende skoler
EUCSJ, NEG, CELF, KHS, RTS, RHS, ZBC

Ild og Robotter

Titel: Ild og Robotter

Målgruppe
Folkeskolen

Indhold
Et praksisfagligt læringsforløb, der understøtter de faglige mål i faget håndværk og design, og målretter sig elever på 5. årgang.
Formålet er at øge børn og unges nysgerrighed og interesse for håndværksfagene, dets traditioner og udvikling. Forløbet består af en veksling mellem undervisning på egen skole og værkstedsdage på hhv. Oplevelsescenter Nyvang og Nordvestsjællands Erhvervsuddannelse.

Gennem forløbet vil eleverne prøve kræfter med smedehåndværket. Først i den gamle smedje i Oplevelsescenter Nyvang, hvor der arbejdes med åben ild og ambolt, og så i et moderne smedeværksted med svejserobot, 3D-printer og computerstyret fræser på EUC Nordvestsjælland. Ved at lade eleverne se og mærke smedehåndværket med egne hænder og krop i autentiske værksteder, vil forløbet bidrage til at vække elevernes nysgerrighed på håndværksfagene.

Tidsplan

Deltagende skoler
NEG

Eco-Engagement & Ecolitteracy

Titel: Eco-Engagement & Ecolitteracy

Målgruppe

Indhold
Udgangspunktet for projektet tages i de nyeste rapporter om klimaforandringer fra FN’s IPCC-panel, som viser, at unges engagement i klimaspørgsmål påvirker politikeres støtte til tiltag, der bekæmper klimaforandringer. Baseret på tidligere studier, der finder en sammenhæng mellem på den ene side elevers evne til at deltage i videns baseret dialog og på den anden side deres engagement i samfundsmæssige nøgleproblemer, vil projektet undersøge, hvordan to velkendte undervisningsmetoder, der lægger vægt på elevinddragende dialog, påvirker gymnasieelevers engagement i klima- og miljøspørgsmål.

Tidsplan
Februar 2024 – februar 2027

Deltagende skoler
ZBC

TVÆRSTEM

Titel: TVÆRSTEM

Målgruppe
EUD

Indhold
I erhvervsuddannelsernes grundforløb skal erhvervsskoleeleverne tilegne sig kompetencer indenfor grundfag. Elever møder i dag grundfag, hvor de kompetencer der undervises, ikke er tilstrækkeligt praksisnære. Eleverne oplever blot grundforløbene som en fortsættelse af folkeskolen.  

Vi ønsker at udvikle en model for problemorienteret grundfagsundervisning på erhvervsskoleniveau, hvor STEM-grundfagene forankres i den enkelte elevs uddannelsesretning og perspektiverer til problematikker indenfor den grønne omstilling. 

Tidsplan

Deltagende skoler
ZBC

Bæredygtighed i STEM fagene

Titel: Bæredygtighed i STEM fagene

Målgruppe
EUD

Indhold
Projektet skal etablere et sciencelab med udstyr samt indkøb af udstyrssæt til industriuddannelserne på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser.

Bæredygtighed integreret i alle aspekter af laboratoriet, fra den fysiske hands-on og anvendte teknologie til uddannelsesmaterialer- og metoder. For delprojekt to er den grønne omstilling i elevernes fremtidige fag i fokus. De skal kende og forstå den teknologi, de kan komme til at arbejde med uanset om det handler om mulighederne for at anvende spildvarme eller som operatør på et power-to-X-anlæg. En del elever har svage forudsætninger indenfor STEM-fagene.

Laboratoriemiljøet vil give disse elever mulighed for at arbejde praktisk og herigennem at få læringssucceser og blive inkluderet i det faglige fællesskab.

Tidsplan

Deltagende skoler
NEG

Building Based on BioBased

Titel: Building Based on BioBased

Målgruppe
GYM

Indhold
Identifikation og kommunikation med interessenter fra forskellige dele af værdikæden.

Udvikling af kursusforløb om biobaserede værdikæder

Styrkelse af hamp værdikæden

Eksperimentere med hamp som afgrøde i Guldborgsund Kommune

Udvikling af forretningsmodeller for hamp produkter

Bygning af Hampens Hus som pilotprojekt.

Udvikling af arkitektur der anvender biobaserede byggematerialer

Projektet foregår i samarbejde med partnere i Holland, Belgien, Tyskland og Frankrig.

Tidsplan
November 2023 – 31. oktober 2026

Deltagende skoler
CELF

Mod en endnu grønnere tømreruddannelse

Navn: Mod en endnu grønnere tømreruddannelse

Målgruppe 
Tømrerelever; faglærere/uddannelsesledere.

Indhold
Kortlægger hvordan tømreruddannelsen (EUC Sjælland og CELF) kan løftes ud over 2024-bekendtgørelsen mht. grøn praksis, branchens behov, ny forskning og lærer-opkvalificering. Leverer anbefalinger, prototyper og grundlag for hovedansøgning.

Tidsplan
2025 (modnings-/foranalyse).

Deltagende skoler
EUC Sjælland (lead), CELF.

Kontaktperson
Brian Winther, afdelingsleder – brwi@eucsj.dk | 2523 5800.

Link

Bevillingsgiver

Villum Fonden

Grønnere Faglærere til Byggeri

Projektets navn: Grønnere Faglærere til Byggeri

Målgruppe
Faglærere (murer/struktør m.fl.).

Indhold
Opkvalificerer faglærere gennem specialudviklet forløb faciliteret af Teknologisk Institut og Videnscenter for Håndværk & Bæredygtighed; fokus på materialer, cirkularitet, energi og praksisnær implementering. Resulterer i nye grønne undervisningslinjer, afslutningskonference og deling til andre EUD-skoler.

Tidsplan
2025

Deltagende skoler/partnere
EUC Sjælland (lead), AMU Fyn, Teknologisk Institut, Videnscenter for Håndværk & Bæredygtighed.

Kontaktperson 
Geoffrey Halfani Madsen – gema@eucsj.dk | 2523 5750.

Link

Bevillingsgiver
Villum Fonden

Grønne Klimaspydspidser – Fremtidens køkken via bæredygtig gastronomi

Navn: Grønne Klimaspydspidser – Fremtidens køkken via bæredygtig gastronomi

Målgruppe
EUD-elever og undervisere inden for gastronomi/FOOD

Indhold
Skaber grønne fyrtårne i køkkenfagene gennem praksisnære undervisningsforløb, der kobler råvarer, madspild, energi og bæredygtig drift. Udvikler didaktiske greb og materialer til grøn omstilling i køkkenet, herunder samarbejde med lokale aktører. Viden deles på tværs af uddannelser.

Tidsplan
2024–2025

Deltagende skoler
CELF (lead)

Kontaktperson
Tine Sejr Larsen – tsl@celf.dk

Link
https://www.celf.dk/groenne-klimaspydspidser-fremtidens-koekken-via-baeredygtig-gastronomi/

Grønne svendeprøver på EUD

Navn: Grønne svendeprøver på EUD

Målgruppe
Murere og tømrere (elever og lærere)

Indhold
Udvikler ramme og undervisningsmaterialer til grønne svendeprøver. Bygningsvejledninger til cirkulære metoder udvikles i samarbejde med brancheparter og eksperter. Skaleres og afprøves på tværs af skoler for at motivere unge og styrke læreres grønne didaktik.

Tidsplan
2025–2026

Deltagende skoler
ZBC (lead), NEXT, Roskilde Tekniske Skole, Herningsholm

Kontaktperson

Link

Gastrolabcollege

Navn: Gastrolabcollege

Målgruppe
Gastronomi/FOOD-uddannelser

Indhold
Udvikler bæredygtige praksisser, råvareforståelse og didaktik i gastro-fag via laboratorieforløb, virksomhedsinddragelse og videndeling.

Tidsplan

Deltagende skoler
TechCollege Lillebælt (lead), ZBC m.fl.

Kontaktperson

Link

Fremtidens grønne landbruger (partner)

Navn: Fremtidens grønne landbruger (partner)

Målgruppe
Landbrugsuddannelser

Indhold
Udvikler forløb og materialer om klima, biodiversitet og cirkulær drift i landbruget; styrker elevernes grønne handlekompetencer på tværs af fag.

Tidsplan

Deltagende skoler
ZBC (partner) m.fl.

Kontaktperson

Link

Grønnere faglærte til fremtidens industri

Navn: Grønnere faglærte til fremtidens industri

Målgruppe
Smede, industriteknikere, personvognsmekanikere, maskinmestre; faglærere

Indhold
Opgraderer Industricentret med ny teknologi og efteruddanner faglærere i ESG/bæredygtighed. Kobler industriel teknologi, digitalisering og grøn omstilling i undervisningen.

Tidsplan
2-årigt projekt (2025–2027)

Deltagende skoler
EUC Sjælland (lead)

Kontaktperson
Pernille Mogensen

Link

Klimakickstart

Navn: Klimakickstart

Målgruppe
GF1-elever og undervisere på tværs af fagretninger

Indhold
Udvikler tværfaglige undervisningsmaterialer om bæredygtighed/grønne løsninger til brug på tværs af fag. Opkvalificering af en lærergruppe i grøn fagdidaktik og forankring i grundforløb.

Tidsplan
2025–2027

Deltagende skoler
ZBC (lead)

Kontaktperson
(indsættes)

Link

Grønne mikrohandlinger

Navn: Grønne mikrohandlinger

Målgruppe
EUD-elever og oplæringssteder

Indhold
Gør elever til drivkraft i grøn omstilling via små, konkrete handlinger på skolen og i praktik. Udvikler læringsforløb, digitalt idé-katalog og ambassadørkorps.

Tidsplan

Deltagende skoler
Tietgenskolen (lead) + partnere

Kontaktperson
(indsættes)
Link

Unge grønne iværksættere i Næstved

Navn: Unge grønne iværksættere i Næstved

Målgruppe
Gymnasiale uddannelser i Næstved; elever/lærere

Indhold
Styrker grønt iværksætteri via samarbejde mellem fire lokale gymnasier og to videnspartnere. Fokus på nyeste bæredygtighedsviden, tværfagligt samarbejde og fælles lærerforløb.

Tidsplan

Deltagende skoler
Næstved Gymnasium (lead); ZBC

Kontaktperson

Link