Spørgeguide til interviews om kompetencebehov i den grønne omstilling

Formål:

At identificere kompetencebehov, nye metoder, teknologier og arbejdsgange, som påvirker erhvervsuddannelserne.

Proces:

  • Der gennemføres 4 interview pr. skole.
  • Virksomheden udvælges inden for teknologi, produktion, byggeri eller transport.
  • Svarende sammenfattes i de hovedpunkter der er angivet på bagerste side og sendes til lars@kunov.dk.

Varighed:

Ca. 15 minutter

1. Præsentation

Vi laver en kort undersøgelse af, hvilke kompetencer der bliver vigtige i fremtiden i forhold til faglærte medarbejdere og den grønne omstilling. Dine svar vil indgå i en præsentation af temaer og tendenser på et seminar, hvor en række erhvervsskoler vil brude den viden til at skabe nye udviklingsindsatser inden for grøn omstilling.

2. Baggrund om virksomheden og interviewpersonen

Kan du kort fortælle om din virksomhed og din rolle? 

Hvilke typer faglærte medarbejdere har I ansat i dag? 

3. Krav fra kunder, myndigheder og omgivelser

Hvordan påvirker den grønne omstilling jeres branche lige nu?

Er der nye krav fra kunder, lovgivning eller samarbejdspartnere? 

Har I oplevet ændrede krav til faglærtes kompetencer pga. den grønne omstilling?

  • Fx nye teknologier, materialer, bæredygtige processer? 
  • Mangler der specifikke kompetencer blandt faglærte i dag? 

Hvilke nye arbejdsmetoder eller teknologier ser I, at faglærte skal kunne arbejde med i fremtiden?

  • Eksempler: digitalisering, energibesparende løsninger, cirkulær økonomi, genanvendelse? 

4. Uddannelse og opkvalificering

Hvordan vurderer du de nuværende erhvervsuddannelser i forhold til at matche jeres behov

  • Hvilke kompetencer mangler nyuddannede? 
  • Hvor fungerer samarbejdet godt mellem virksomheder og skoler? 

Har I selv initiativer til at opkvalificere medarbejdere inden for grønne kompetencer?

  • Efteruddannelse, kurser, interne træningsforløb? 

Hvad ville gøre det lettere for jer at få faglærte med de rette kompetencer?

  • Mere fleksible uddannelsesforløb, bedre samarbejde med skoler, mere praktik, kortere efteruddannelseskurser? 

Er der nogle områder inden for grøn omstilling du synes erhvervsskoler bør blive bedre til?

5. Afslutning

Hvis du skulle pege på én afgørende kompetence, der bliver vigtig for faglærte i din branche i de kommende år, hvad ville det være?

Mange tak for din tid og dine input! Det vil være meget værdifuldt for at forme vores videre arbejde.

Afrapporteringsskema:

Sendes til lars@kunov.dk

Baggrund om virksomheden og interviewpersonen

Krav fra kunder, myndigheder og omgivelser

Uddannelse og opkvalificering

Én afgørende kompetence